Besøk av familien i paradis

BESØK: I Ao Gang fikk vi besøk av mormor og morfar!!

Endelig litt ferie på reisen! Høres kanskje rart ut, men etter å ha reist ganske raskt gjennom blant annet Russland, Kina, Sør-Korea, Japan, Vietnam, Kambodsja og til Thailand så vi fram til noen late dager sør i Thailand. Vi hadde også gledet oss til å ligge litt lenger i ro på et sted, for man kan bli litt sliten av å bytte bosted så ofte som vi hadde gjort fram til nå.

Men viktigst av alt, var det som skulle skje i Ao Nang: Sverre hadde bursdag dagen etter at vi ankom det sørlige ferieparadiset, og den viktigste bursdagsgaven var besøk av mormor og morfar! At de i tillegg hadde med seg nystekte kanelboller, kake og godis fra Norge, var jo bare himmelsk!

Vanligvis ser vi dem daglig hjemme i Norge, men nå var det altså tre måneder siden vi hadde sett dem sist.

Dagen ble feiret med party på rommet med mormor og morfar, kake fra hotellet, middag på jubilantens egenvalgte restaurant og masse bading. I gave fikk Sverre noen nye bøker på norsk, godis, dykkemaske og snorkel, og noen digitale gaver på ipaden. Gavebunken var betydelig mindre enn den ville vært hjemme, men hva gjør vel det når man får bruke hele dagen i bassenget med besteforeldrene sine?

BURSDAG: Sverre fylte 9 år i Thailand, og mormor og morfar hadde med favorittkaken fra Norge.

Eksotisk hotell med øgle i vannet

Hotellet vi bodde på i Ao Nang var nesten en liten destinasjon i seg selv. Med et vakkert vann rett ved bassenget, fjellet som lå der stupbratt rett bak området, og eksotiske dyr gående rundt, manglet det ikke på ting å se på.

Øglene var spesielt en hit, der de vandret rundt på turstiene, krabbet opp på søppelbøttene eller tok seg en hvil i solen.

Minsten kunne stå i evigheter å se på øglen, og sammen med ei jente fra Norge, hvinte de av glede hver gang øglen bevegde på seg.

Tilbake til vårt backpacker-paradis

Det begynner å bli noen år siden foreldrene mine og jeg reiste jorden rundt i 1998/1999. Den gang var Railey Beach utenfor Ao Nang et av høydepunktene, med sin avslappende atmosfære, hytter i tretoppene og vakre strand.

Tilbake på samme sted 22 år senere, ser vi at strandsonen er betydelig bygget ut, tretopp-hyttene er borte, og alternativet for de som ikke vil bo på luksushoteller, finnes fortsatt, men da må man nok regne med ekstremt enkel standard, og et rom over en pub.

For det som før var et par puber nede på stranden, har nå blitt til en pubgate, hvor fokuset ser ut til å være både øl og sprit-drikking, men også oppfordringer til å ruse seg på stoffer som ikke er lovlige. Personlig syntes jeg stedet var blitt ødelagt om man tenker på alt som ligger bakenfor stranden, men selveste stranden er fortsatt like nydelig som den var for alle de årene siden.

TILBAKE PÅ RAILEY BEACH: Modern og fadern syntes det var gøy å være tilbake der vi bodde for 20 år siden.

Bading i regnet

Når det regner i paradis, så drypper det ikke, det er mer som å stå ute i dusjen. Selv om dagene i Ao Nang for det meste bragte med seg godt vær, opplevde vi noen fantastiske regnskurer som ungene fikk utnyttet til å bade i. Hva er vel morsommere enn å bade i regnet?

Guttene storkoste seg, og fant på nye leker i vannet ved å lage diverse statuer hvor lillebror sto på skuldrene til storebror med armene ut. Jeg var bare glad at de var så gode venner, og hadde det så gøy med hverandre.

REGN: Det gjør ikke noe om det regner i paradis! Man kan bade allikevel! (Vel helt til det begynte å lyne..)

Solnedgang

Den gylne timen før solen går ned, synes jeg alltid er helt magisk om man er på stranda. Vi prøver alltid å få med oss en solnedgang eller to på nye steder, og i Ao Nang var det så vakkert, at jeg både gikk ned der alene, med hele familien og kun med Sverre.

Niåringen forsto ikke helt meningen med å gå ned på stranden for å se at solen gikk ned, men han måtte innrømme at det var veldig fint, selv om jeg vet at han likte aller best å få tid bare for seg selv til å løpe rundt i vannkanten mens jeg tok bilder og nøt synet av den synkende solen.

Jeg håper han senere i livet vil huske at jeg tok han med på stranden for å se på det vakre som utspiller seg hver eneste kveld, og at han kanskje setter mer pris på det da. Enn så lenge skal han få lov til å være en gutt på 9 år som heller liker å skrive med en pinne i sanden eller som kaster flyvestener utover vannet.

ØGLE: Vi Googlet den, det er visst en Monitor-øgle. Ganske stor var den for å si det sånn.
BÅTTUR: Det var gøy å kjøre longtale båt fra Ao Gang til Railay beach.
STRANDLIV: Guttene kjeder seg aldri om vi er på stranda. Her var det deilig å bade.
REGN: Sverre likte godt å bade i regnet. Det høljet ned! Det var trygt helt til det begynte å lyne, da var det bare å komme seg inn.
PARADIS: Hotellet vi bodde på lå nydelig til i terrenget og hadde et karakteristisk fjell rett ved.
TA BILDE FORT! Sverre fikk litt vondt på skuldrene av alle forsøkene de hadde før lillebror endelig sto pent og strakk hendene i været.
RAILAY BEACH: Med longtale båtene ankret opp på stranden, og en ekstremt rolig atmosfære, så var det deilig å være tilbake på stranden vi husket så godt fra vår første jorden rundt-tur.
GOD MAT: Er man på nydelige steder, så må man spise godt. Det bugnet av grønnsaker og gode smaker i maten på hotellet.
VAKKERT: Hotellet lå idyllisk til ved et vann.
SOLNEDGANG: Etter å ha vært ute en hel dag, tok jeg Sverre med ned på stranden for å se på solnedgangen. Det ble en hyggelig tid for oss begge.
VAKKERT: Selv om han ikke helt forsto vitsen med å se på solen, så innrømmet han at det var veldig vakkert.
FARGESPILL: Jeg elsker å se på solnedganger på strendene vi besøker. Det er en egen «vibe» på stranda da.
GODIS: Guttene kunne nesten ikke tro det når mormor og morfar hadde med seg NORSK godis med alle favorittbitene deres i!
HOTELL-KAKE: Når vi sjekket inn på hotellet så de at Sverre hadde bursdag samme dag. Det førte til kake på døren et par timer senere.
THAILAND: Dette er slik jeg føler alle bilder fra Thailand ser ut.
PUB: Det manglet ikke på original puber på Railey beach. Vi fikk ikke testet noen av dem, og det var helt greit.
SENGER: Men disse fikk vi testet ut, de gøyale henge-sengene i resepsjonen på hotellet.