Alle merkelig ting med Busan i Sør-Korea

ALENE: Det var ikke mange andre folk vi måtte dele stranden med i Busan!

Vi ble forbauset og overrasket flere ganger i byen som ligger helt sør i Sør-Korea. Hva tenker du om det vi opplevde?

Etter å ha tilbragt noen hyggelige dager i Seol, satte vi oss på toget for å dundre av gårde i over 300 km i timen til havnebyen Busan som ligger helt sør i Sør-Korea. Vi skulle kun ha noen få dager her, men vi rakk å bli både overrasket og imponert av byen.

DELIKAT? Ikke akkurat slike gratis ting jeg setter pris på når jeg flytter inn på et nytt hotellrom.

Tannkrem og såpe

Det første vi møtte på av merkelige ting i Busan, var allerede et par minutter etter at vi hadde sjekket inn på hotellet. Vi bodde på et ganske enkelt hotell rett ved togstasjonen, for vi tenkte det var lettest siden vi kom med tog inn til byen.

Rommet var greit nok, og var til og med utstyrt med datamaskin, TV og eget modem. Men på badet fikk jeg litt sjokk, for der lå det en stor gammel såpe på vasken, og en enda større pakke brukt tannkrem pent plassert ved siden av kranen. Hele badet var skinnende rent, så det så ikke ut som noen hadde glemt såpa og tannkremen.

– Litt uhygenisk kanskje, sier jeg til mannen som også har funnet veien til badet.

– Ja, den må vi legge unna, for det er jo akkurat den samme tuben som vi akkurat har kjøpt i Seoul, sier han om tannkremen som viser tydelige tegn på å ha vært godt brukt, for den er langt fra full.

GOD PLASS: Det var ikke noe problem å finne et sted å leke på stranden. Vi forstyrret INGEN andre for å si det sånn.

Strand for oss selv

Dagen etter har vi satt av til å kose oss litt på stranden og å ta en gondol opp til en park.

Når vi ankommer stranden får vi sjokk nummer to. Til tross for at det er over 30 grader ute, solen skinner fra skyfri himmel og det er masse folk i gatene rundt stranden, så er det ikke ett menneske på den enorme sandstranden.

Eller for å være nøyaktig så så vi etter hvert at en mann luftet hunden sin helt i utkanen av stranden, og når vi begynt å gå i sanden, så oppdaget vi en vestlig dame som hadde lagt seg ned for litt solslikking helt nederst i vannkanten. Men det var altså det. To stykker og oss.

På høyttalerne som står plassert utover stranden får vi plutselig forklaringen på hvorfor det ikke er noen her. Det er høst, og stranden er stengt. Er det virkelig mulig? Jeg forstår at de kanskje ikke har badevakter året rundt, men at det ikke er et menneske på stranden for at det er høst er litt utrolig. Det er jo flere folk på en hvilken som helst strand rundt Oslo en hvilken som helst fin høstdag, selv om gradestokken nærmer seg frysepunktet og det sludder sideveis.

Vi leker litt i sanden før vi går videre.

HJELP: Ikke hopp ned i havet! Glassbunnen på gondolen gjorde det ekstra gøy å kjøre over havet!

Gondol for de uten høydeskrekk

Neste på listen er å ta en gondol som går over vannet fra stranden eller havnen og over til et parkområde som ligger litt utenfor bykjernen.

Vi gleder oss, for vi ser for oss noen aldri så små sommerfugler i magen når vi setter oss inn i en gondol med glassbunn!

Dette er ikke for de med høydeskrekk, for gondolen går mange titalls meter over vannet, litt over land og så opp i skogen før du er framme. Vi sitter først og dingler med føttene over vannet før vi drister oss utpå glasset og danser litt med havet under oss. Det blir en gøyal opplevelse for oss alle, og vi skulle gjerne sett at turen varte litt lenger. Men vi skulle jo heldigvis tur retur.

DINOSAURER I DET FRI: Ikke ofte man får sjansen å se hvor store dinosaurene egentlig var, ute i naturen. At de bevegde litt på seg og pustet og peste gjorde at det ble en fin opplevelse.

Store dinosaurer

I parken vi kom fram til med gondolen blir vi møtt av mekaniske dinosaurer i sin naturlige størrelse ser det ut til. De står i skogen og rører på seg og brøler. Ganske naturtro, men guttene lot seg ikke overbevise om at de var farlige. Men det var interessant å studere dem der de sto og skapte liv.

I parken hadde de også flere andre skulpturer, samt en egen avdeling tilegnet den franske barnebokfiguren Den lille prinsen. Sør-Koreanerne er hektet på den lille prinsen, og man ser faktisk bilder eller figurer fra boken flere steder i byen.

LUFT: Det kan være veldig gøy å leke med luft!

Er det farlige småkryp her?

Ut av parken gikk det også en vi inn i skogen som var belagt med gummigranulat som man vanligvis finner på lekeplasser i Norge. Innover skogen fortsatte gummi-veien, og vi gikk oss en liten tur for å få bevegd oss litt.

Men på vei ut igjen ser vi et stativ hvor alle som har vært i skogen stopper for å blåse føttene sine.

– Shitt, er det noen farlige småkryp her som man må blåse bort fra skoene? Sier jeg høyt til mannen.

– Vet ikke hva det der kan være, det ser jo bare ut som luft, får jeg til svar.

Vi står og studerer folk litt før jeg til slutt tar mot til meg og spør en som venter på tur. Heldigvis snakker han engelsk, og han forklarer meg at neida, ingen farlige småkryp som må blåses bort, det er bare at koreanerne er så renslige, at de vil ikke ha støv fra skogen med seg hjem på skoene…

Kødder du, tenker jeg. Her har vi gått på en helt ren gummiert vei i en kilometer, og for oss virket det ikke som at det gikk noen vanlige naturstier rundt i området. Allikevel ville folk altså blåse bort støv fra skoene før de dro hjem!

Vi blåste på sko og klær vi også, og guttene fant ut at høyttryks luften kunne brukes i håret også og i munnen for å lage veldig morsomme ansiktsuttrykk. Det ble et par minutter med blåsing før mor tenkte at dette kanskje ikke var så bra, så da ble leken stoppet.

SAKS: Fram med saksa om du vil spise fra den store skålen med nudler som badet i isvann. Maten i Sør-Korea er det mange som skryter av. Vi syntes ikke at den var særlig god, og slet med å finne noe vi likte.

Pinner og saks

På vei hjem stoppet vi i gaten vi bodde for spise litt. Vi hadde på forhånd lest at folk likte den koreanske maten, men den falt ikke noe særlig i smak hos oss, så ærlige må vi være.

Vi slo til på noe vi ikke visste hva var, og etter å ha fått en svær bolle med nudler i isbit-vann på bordet, kom de også bort til oss med en kjempestor saks!

For kniv er visst ikke noe man har lyst til å bruke i Korea, så da får saksen gjøre jobben til det vi nordboere bruker kniven til.

Vi ble sittende å klippe både nudler og kjøtt før det var smått nok til å kunne spise med pinner. Vi hadde faktisk fått saks utlevert en gang i Seoul også, men ikke til en nudel-rett.

KUNSTNERBY: I en tidligere fattig bydel som lignet på favelaene i Brasil, var det nå kunst som sto i fokus. Nydelig utsikt var det også.

Kunstnerby og sukkerspinn

I et gammelt fattig område som nå var malt opp og gjort om til kunstnerisk bydel i Busan, vandret vi rundt og så på de mange hippe stedene som hadde vokst fram de siste årene. Guttene fikk kjøpe en stor sukkerspinn som ble formet som en kanin, og de kunne nesten ikke tro at vi hadde sagt ja til så mye sukker.

Det var hyggelig å vandre gatelangs i bydelen, og mye å se på, men etter å ha sett en del, hadde guttene fått nok. Og det hadde forsåvidt vi også. Vi tok taxi tilbake til hotellet vårt, passet på å pusse tennene med vår egen tannkrem, og gjorde oss klare for en tur på bøljan den blå dagen etter. Da skulle vi nemlig ta nattfergen over til Japan.

Litt vanskelig å sove siste natten i Busan…fant nemlig ut at det var en tyfon på vei akkurat der vi skulle ta båt over til Japan.. Fortsettelse følger!

SUKKERSPINN: Det var litt av en størrelse på sukkerspinnene, og at du kunne velge mellom flere figurer var også kult. Men klissete og søtt var det, ingen tvil om det.
UTSIKT: Det var en fantastisk utsikt fra toppen av den kunstneriske bydelen i Busan.
PILOT: På toppen av huset hvor gondolene kom inn, var det flere skulpturer som inviterte til lek.
HJELP! Det var luftig på toppen av huset hvor gondolene kom inn.
DEN LILLE PRINSEN: Den franske barnebok-figuren Den lille prinsen, fant man skulpturer av flere steder i Busan.
KUNST: Busan virket å være et mekka for kunst. Her en nydelig dragefigur i skogen.
HØYT: Det var til tider veldig høyt ned til vannet fra gondolen. Kjente litt på høydeskrekken der vi fløy over vannet med glassbunn i kjøretøyet vårt.
MAT: Maten i Sør-Korea var litt merkelig. Dette falt ikke helt i smak, og vi syntes det var vanskelig å finne noe vi likte alle sammen.
TOG: Nå har vi kjørt tog i Norge, Sverige, Finland, Russland, Mongolia, Kina, Hong Kong og Sør-Korea. Etter en båttur blir det mer tog i Japan. Vi elsker det!