Nervøs stemning å være i Hong Kong

TOGTUR: Vi tok toget hele veien fra Oslo til Hong Kong (og selvsagt båt over Østersjøen)

Da vi bestilte flybillett ut av Hong Kong, visste vi ikke om alle demonstrasjonene som skulle prege byen. Det ble derfor et nervøst møte med storbyen som både er en del av Kina, men samtidig ikke.

Når vi skulle bestille billetter, sto valget mellom å dra ut av Kina fra Hong Kong eller fra Shanghai. For noen år siden var jeg på jentetur en langhelg i Shanghai (Vel, det var mer enn et par år siden, og jeg var ung og singel). Valget vårt denne gangen falt derfor på Hong Kong som en fin by å reise videre til Sør Korea fra.

HONG KONG: Her har vi akkurat gått av toget i Hong Kong. Det var ikke så mange andre som skulle dit samtidig med oss..

Spent

Men allerede i sommer før vi satte oss på det første toget ut fra Oslo S, så hadde opptøyene og demonstrasjonene i Hong Kong begynt. Vi fulgte godt med på enhver nyhet om saken, og ei stund var vi til og med litt usikre på om vi burde dra til Kina i det hele tatt.

Men vi bestemte oss for å dra til Kina, og i Guangzhou skulle vi ta den endelige avgjørelsen på om vi skulle ta den siste togturen inn til området man hørte mye om i media.

UTENFOR SENTRUM: Vi bodde på et hotell utenfor byen, i en liten landsby som heter Mui Wo.

Lokalt

Etter å ha jobbet et tiår i TV 2 vet jeg at demonstrasjoner ofte er veldig lokale, og at selv om det ser annerledes ut i media, så er det altså helt fint og rolig i resten av byen. UD hadde heller ikke gått ut med noen reiseråd som sa at man ikke burde dra dit, og vi valgte derfor å fortsette turen.

Vi skulle ankomme Hong Kong en onsdag, og reise ut der i fra igjen en mandag. Siden demonstrasjonene hovedsakelig fant sted i helgen, fant vi ut at vi var trygge, for vi skulle bo på en liten øy utenfor byen.

FREDELIG: I Hong Kong, mens langt fra urolighetene inne i sentrum. Livet bare en halvtimes fergetur unna var rolig og idyllisk.

Angrer på at vi rakk fergen

På vei fra togstasjonen måtte vi ta en taxi for å komme oss til fergen som skulle ta oss over til øyen vi skulle bo på. På vei ut fra taxien får jeg et glimt av den kjente skylinen som Hong Kong er så kjent for, med alle høyhusene klistret sammen oppetter fjellsiden. Det er et fasinerende syn!

Men så før jeg rekker å få ut et kamera for å forevige synet, ser vi plutselig at vi har sjans til å rekke fergen vi skal ta over fjorden! Vi kaster oss rundt og får med oss unger og bager i en rykende fart, og før jeg vet ordet av det sitter vi på en hurtiggående ferge ut fra byen uten muligheter for å gå ut på dekk og se byen vi kjører i fra.

LEKEPLASS: På denne flotte lekeplassen fant guttene lokale barn å leke med hver dag ved solnedgang.

Koser oss på Lantau Island

Dagene går ute på vår lille øy, og vi leser i nyhetene og snakker med utlendinger som bor i landsbyen Mui Wo at man bør holde seg unna sentrum nå. Så det gjør vi. Vi bader og koser oss, og guttene finner noen lokale ferievenner på en lekeplass ved hotellet. I gatene vandrer kyr fredfylt rundt, på kveldene samles folk på stranda, det er rett og slett ganske idyllisk.

KYR I GATENE: Hver ettermiddag ble veiene invadert av kyr som koste seg med å spise gress midt i veien.

Disneyland Hong Kong

Lørdagen gjør vi det som guttene har sett aller mest fram til, vi drar til Disneyland Hong Kong.

Vi hadde på forhånd lest at dette er den Disney parken med minst besøkende. Parken sliter rett og slett litt med å tiltrekke seg folk. Og med den spente situasjonen i Hong Kong, hvor både turister og lokalbefolkningen holder seg hjemme, så skulle dette altså bli en helt fantastisk dag i fornøyelsesparken.

ALENE: Det var ikke mange folkene som gikk inn i parken sammen med oss når det åpnet på morgenen.

For ALDRI før og ALDRI igjen kommer vi nok til å oppleve å ha en hel park for oss selv. Vi tok de ville gruvevognene så mange ganger at vi ikke orket flere turer. Vi fløy flere turer med Iron Man over Hong Kong, vi kjørte til vi var filleristet, i mørket gjennom galakser på Hyperspace Mountain berg og dalbanen. Vi fikk sitte fremst og hjelpe til å tromme på Vaiana-showet og på paradene var det bare å komme å stille seg opp når de kom, for her var det evig god nok plass til alle.

KULESTE BERG OG DALBANEN: Et kjapt bilde utenfor Hyperspace Mountain før vi igjen sprang inn og satte oss ned for nok en tur.

Tiden det tok å gå i mellom attraksjonene, og tiden det tok å gå igjennom køsystemene som var bygget for tusenvis av folk, var eneste hinder for at du ikke kunne kjøre enda flere turer. Til slutt var vi så filleristet av å ha kjørt diverse ting og opplevd så mye, at det var deilig å sette seg ned for en liten matbit. Å få bord i restauranten var selvsagt heller ikke noe problem.

Vi kommer nok aldri til å glemme denne dagen hos Disney!! Det eneste vi i ettertid angrer på, er at vi ikke dro dit to dager mens vi først var der!

STJERNE-MØTE: På slutten av dagen fikk vi også med oss et møte med selveste R2-D2 fra Star Wars.

Nye demonstrasjoner

På kvelden når vi kom hjem fra Disneyland trøtte og slitne, sjekket vi på nytt nyhetene. Da viste det seg at demonstrasjonene hadde kommet enda nærmere enn de hadde vært helgen før, og en T-banestasjon ikke langt fra Disney, hadde blitt totalskadet.

Det var veldig rart å tenke på at mens vi hadde vært i en eventyrboble hele dagen, så hadde noen andre kjempet for det de tror på og for å beholde de rettighetene de som innbyggere har i Hong Kong.

ROLIG: Det var veldig rart å være i Hong Kong uten å være der liksom. Men vi koste oss på øya hvor også Disneyland og flyplassen ligger.

Vil flyplassen stenge?

Søndagen inntok demonstrantene på nytt flyplassen vi skulle reise ut fra, og helgen sett under ett, var den mest voldelige etter at det hele startet i sommer.

Det var en ekkel følelse å ikke helt vite hva som ville skje med flyavgangen vår dagen etter. Ville flyplassen måtte stenge? Hvor lang tid ville det ta å komme seg igjennom sikkerhetssjekker som var satt opp utenfor flyplassen? Og ville vi måtte gå mange kilometer som vi hadde lest om at mange andre reisende hadde gjort dagen før?

Avreisedagen fra Hong Kong rant opp, og vi satte oss grytidlig inn i en taxi med retning flyplassen. Vi var spente, men hadde ikke hørt at det skulle være noen problemer der. Taxien stoppet rett ved inngangsdøren, det var nesten ikke folk der, og innsjekkingen gikk lynraskt.

Det var en deilig følelse å kjenne at flyet lettet og hadde retning mot Seoul i Sør Korea. Mens jeg så ut vinduet fikk jeg på nytt et glimt av byen. Jeg angret på at vi rakk den fergen første dagen, for vi kom oss aldri tilbake til sentrum av byen.

Det ble rett og slett et merkelig opphold der, og gitt hvordan alt eskalerte etter at vi dro, var jeg glad at vi ikke hadde lenger tid i Kina og Hong Kong.

Her er en liten bildebonanza fra Disneyland!

MAIN STREET: På Main street var det ikke mange folk. Her er guttene i familien klare for en lang dag i Disneys rike.
MAT: Ingen ting er overlatt til tilfeldighetene når det kommer til detaljer på maten i Disneyland.
NY FAVORITT: Etter å ha sett Toy Story 3, mener Sebastian at denne karen er hans nye favorittleke. Bare så synd han var så stor at det var helt umulig å kjøpe han og ta han med oss videre. Men akkurat denne var i megastørrelse i paraden!
PARADE: Paradene i de store fornøyelsesparkene er alltid hyggelig å få med seg. I Hong Kong var det langt fra trangt om plassen!
HJALP TIL: På slutten av paraden gikk det noen å holdt et tau som tegn på at den var ferdig. Guttene og flere andre barn fikk være med og holde tauet. Stor stas, særlig for minsten.
VAIANA: Filmen om Vaiana har vært med på å bestemme at vi heller dro til Hawaii enn til Sør-Amerika. Derfor måtte vi selvsagt få med oss sceneshowet om Vaiana i Disneyland.
SKUMLE KOKOSNØTTER: Vi satt på første rad, og fikk nærkontakt med de skumle kokosnøttene fra filmen!
MED PÅ SHOWET: Alle unger på første rad fikk være med å tromme flere steder i forestillingen. Det var midt i blinken!
TARZAN: Det var ikke så mange som var samtidig med oss på besøk hos Tarzan. Så vi fikk gå alene rundt i trehytte hans.
KVELDSPARADE: På paraden etter mørkets frembrudd var det ekstra stas, for da kom først Mac fra filmen Biler trillende…
JIPPI: …Før selveste Lynet McQueen kom kjørende!
LYS: Kvelden vår ble avsluttet med den fantastiske lysparaden hvor mange kjente og kjære Disneyfigurer vinket til oss. Her er hele gjengen fra «Den lille havfruen».